Dry Needling

Myofasciale Triggerpoints: Dry Needling is de meest effectieve manier om Myofasciale Triggerpoints te behandelen. Ik zal eerst eens wat uitweiden over wat een triggerpoint precies is. Triggerpoints kunnen voorkomen in alle spieren van het lichaam. En kunnen voor allerlei klachten zorgen. Omdat triggerpoints uitstralende pijn geven, zijn triggerpoints vaak verantwoordelijk voor hoofdpijn, en schietende pijn of tintelingen in armen en benen ook kunnen triggerpoints een vermoeid gevoel in de spieren geven. Wanneer triggerpoints lange tijd aanwezig blijven in een spier kunnen ze de onderliggende oorzaak zijn van peesaandoeningen. De tenniselleboog en een achillespees tendinopathie zijn hier goede voorbeelden van. Zelfs fibromyalgie wordt sterk in verband gebracht met triggerpoints.
De anatomie en fysiologie van triggerpoints is vrij complex. Simpelweg zijn er een aantal spiervezels(sarcomeren) van de spier in aangespannen toestand en die kunnen door gebrek aan zuurstof en voeding niet ontspannen. De sarcomeren reageren op deze noodsituatie door een pijn signaal aan de hersenen te geven. Triggerpoints worden altijd gekenmerkt door een verharde streng in de lengte richting van de spier met daarin een nodule ter grootte van een zaadje die pijn geeft als je er op drukt.

Door de grote mate van pijninformatie die een triggerpoint aan een bepaalde zenuw geeft, kan er uitstralende pijn ontstaan in het verloop van deze zenuw. Dit noemen we een uitstralingsgebied. Triggerpoints ontstaan met name door langdurige rek op een spier als gevolg van een verkeerde houding. Maar ze kunnen ook ontstaan door langdurige of plotselinge overbelasting van een bepaalde spier. Vandaar dat triggerpoints ook snel ontstaan bij sporters.

Dry Needling: Om triggerpoints te behandelen zijn wetenschappers gestart met het injecteren van verschillende vloeistoffen(ontstekingsremmers en pijnstillers) direct in de triggerpoint. Het resultaat was telkens verbetering onafhankelijk van welke vloeistoffen. Studies volgden naar het gebruik van een naald zonder vloeistof, ofwel een droge naald. En ook dit leverde positieve resultaten op. Hieruit is dryneedling ontwikkeld. Bij Dry Needling zoeken we eerst de triggerpoint of meerdere triggerpoints op. Dan prikken we direct in de triggerpoint een zeer dun naaldje om de spiervezels daar los te maken en doorbloeding weer aan te zetten. Vaak zijn slechts een aantal behandelingen nodig om sterke vooruitgang te verkrijgen.

De kennis van artsen en fysiotherapeuten rond dit onderwerp groeit. Maar is nog niet zo groot als het verdient. Wij hebben ons altijd sterk geïnteresseerd voor triggerpoints en hebben ons er al tijdens onze studie in verdiept. Daarom kijken we er ontzettend naar uit om deze fysiotherapie vorm in Chaam te kunnen aanbieden.